Delen

Inhoudsopgave

Waar staat SEO voor?

SEO is een afkorting van de Engelse term "Search Engine Optimization" in het Nederlands vertaalt spreken we over: zoekmachine optimalisatie. De gedachte achter SEO is om website pagina's te optimaliseren aan de hand van de gestelde criteria waarop het Google algoritme is gebaseerd.

Waarom spreken we over de criteria van specifiek het Google algoritme? Dit doen we omdat de Google zoekmachine verre weg de grootste is onder de zoekmachines, 80%+ van alle zoekopdrachten worden tegenwoordig uitgevoerd via Google.

Negeren we dan de andere 20%? Absoluut niet. De gedachte achter een zoekmachine is om zo snel en gebruiksvriendelijk mogelijk het beste resultaat te tonen. Google is koploper en blijft weglopen gezien gebruikerspercentage ten opzicht van concurrenten. Uit de praktijk en geschiedenis kan worden opgemaakt dat andere zoekmachines vaak soort gelijke criteria stellen of uiteindelijk proberen over te nemen.

Daarom kunnen de criteria van het Google algoritme goed worden gebruikt als richtlijnen.

Het doel van SEO is om in te spelen op de bekende criteria om zo voor een betere website pagina beoordeling te zorgen en zo hoger in de zoekresultaten te worden weergegeven. Dit leidt tot meer website verkeer.


Bestaat er een alternatief voor SEO?

Om deze vraag met eenvoud te kunnen beantwoorden laten we voor nu alternatieve technieken om website verkeer te genereren achterwegen. We kijken naar de manieren om website verkeer te genereren doormiddel van de Google zoekmachine.

Er zijn twee manieren om jezelf te positioneren in de Google zoekresultaten, nu krijgen we te maken met organische en betaalde zoekresultaten.

Deze twee manieren zijn het scoren van een positie in organische zoekresultaten of door gebruik van Google Ads.

Hieronder is te zien hoe een betaald en een organisch zoekresultaat wordt weergegeven in de zoekresultaten:

Google Ads Advertentie

Organisch Zoekresultaat

Hierboven zag je de toepassing van SEO en SEA, SEA staat voor "Search Engine Advertising". In het Nederlands vertaalt spreken we dan over zoekmachine adverteren. Dit wordt gedaan met Google Ads, een service van Google zelf.

Hoe werkt dit en wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van SEO?

Voordelen van Google Ads ten opzichte van SEO

Je betaalt alleen voor resultaat met Google Ads, per keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt betaal je een vooraf vastgesteld bedrag. Google Ads biedt de mogelijkheid om een maximaal bedrag in te stellen. Daarnaast worden meerdere mogelijkheden geboden, hoe wil je adverteren? Doormiddel van videoreclame op advertenties op websites of kies je voor betaalde zoekresultaten? Ook heb je met Google Ads direct resultaat, met een klik op de knop "Lanceer" staat jouw advertentie live en word je gevonden. Zoekmachine optimalisatie is geen kwestie van één klik op de knop, goede organische zichtbaarheid betreft een langere termijn.

Nadelen van Google Ads ten opzichte van SEO
Bij Google Ads is het aantal klikken beperkt door het maximale budget die je ervoor beschikbaar stelt. Terwijl met de juiste toepassing van SEO het aantal klikken zal blijven toenemen. Ook wordt je niet 24/7 gevonden met Google Ads, zodra het budget op is verdwijn je per direct uit de zoekresultaten, met een organische plaats in de zoekresultaten ben je dag en nacht goed vindbaar voor jouw doelgroep. Door de beperking van het budget bij Google Ads liggen de kosten over langere termijn hoger, zelfs wanneer je SEO uitbesteed.


Voor wie is SEO interessant?

SEO is interessant voor iedereen die wilt dat zijn of haar website als meer dient dan enkel en alleen een online visitekaartje. Wanneer je er niet voor zorgt dat nieuwe mensen het visitekaartje in handen krijgen zal je blijven zitten met je al bestaande kring. Met SEO blijf je constant nieuwe mensen bereiken en laat je een website voor je werken.

Zoals je hebt gelezen is SEO een lange termijn investering. Door de juiste toepassing van SEO, het juist converteren van website bezoekers naar nieuwe klanten/leads geloven wij dat iedereen zijn of haar online doelen kan bereiken.


Hoe pas je zelf SEO toe?

Wil je graag weten hoe je website er momenteel voorstaat en waar verbetering mogelijk is? Klik dan hier om eenvoudig je gegevens achter te laten dan sturen wij je graag volledig gratis en vrijblijvend een uitgebreid rapport toe waarmee je zelf mee aan de slag kan!

Ontvang gratis de nieuwsbrief waar marketeers op vertrouwen.
Gefeliciteerd. Je bent gratis aangemeld voor onze nieuwsbrief!
Oei! Er is iets mis gegaan. Controleer je e-mailadres en probeer het opnieuw.

Meer artikelen

Alles bekijken