Heading tags (H1, H2, H3, kopteksten) voor SEO
Over het juiste gebruik van heading tags, ook wel bekend als kopteksten zijn veel onwaarheden te vinden online. Zo zijn er verschillende opvattingen te vinden over het gebruik van heading tags en het effect ervan voor je vindbaarheid.
Na het lezen van dit artikel weet je hoe je heading tags juist toe moet passen op je website en hoe jij hier je voordeel uithaalt.
Wat zijn Heading tags?
Heading tags zijn tags in HTML-code, dit is de code die standaard wordt gebruikt voor de opmaak van webpagina’s. De heading tags worden gebruikt voor de tussenkopjes. Browsers erkennen hierin 6 niveaus: H1 tot en met H6.
Zo ziet een HTML heading tag eruit:
<h1>titel</h1> of bijvoorbeeld <h2>titel</2>
De functie van heading tags is het bevorderen van het gebruiksgemak op een webpagina. Je website bezoeker kan zo gemakkelijk door de content van je webpagina heen scannen, het globaal lezen van een pagina.
Dit gemak ontstaat door de hiërarchische functie van de heading tags. Zo is H1 het belangrijkste en H6 het minst belangrijk. De titel en tussenkopjes geven binnen een pagina de content structuur, relevantie en dus ook de hiërarchie aan.
Heading tags: het ezelsbruggetje
Wanneer wij het belang van de heading tags aan mensen proberen uit te leggen, gebruiken wij graag het concept van een boek als voorbeeld.
Een goede website dient ingedeeld te worden als een boek.
Je moet iedere individuele webpagina zien met de gedachte van een boek.
De hiërarchische structuur van een boek komt terug op iedere pagina. Zo heeft iedere webpagina één H1-tag nodig, dit wordt getoond als de titel van de getoonde content, op dezelfde manier zoals elk boek één titel heeft.
De heading tags van de website zijn de kopteksten van een boek. Deze zijn er om de hiërarchie binnen de webpagina duidelijk aan te geven.
De H2-tag dient als een tussenkop, zie dit als de hoofdstukken binnen een boek. De H3-tag moet je weer zien als een ondertitel van het hoofdstuk enzovoort.
Voor de Google zoekmachine is het gebruiksgemak binnen een webpagina een van de belangrijkste uitgangspunten. De criteria die algoritme van Google gebruikt om de positioneringen in de zoekresultatenpagina’s te bepalen worden meer en meer op het gebruiksgemak gericht.
Daarom is het correct toepassen van HTML heading-tags een erkend onderdeel van zoekmachine optimalisatie.
H1 heading tag
De H1 heading titel op de pagina is de belangrijkste titel van een webpagina. Google geeft aan dat het hebben van meerdere H1 headings op dit moment nog geen negatieve invloed heeft op je positie in de zoekresultaten.
Maar, Google raadt al wel aan om slechts één H1 heading te gebruiken.
Gebruik een zoekwoord in je H1 heading. Een goede H1 tag vat de pagina goed samen en is aantrekkelijk voor de lezer.
Wat is de juiste lengte voor een H1 tag?
Hier hangt geen maximaal aantal karakters aan. Maar, zorg ervoor dat de titel leesbaar is en niet te lang, maar ook niet te kort.
Ons advies is dat één of twee woorden te kort is en een titel van 3 regels zeker te langs is. Schrijf de titel vanuit de bezoeker, waar is de bezoeker naar opzoek?
Let op: wanneer er in de meta-beschrijving niet specifiek een pagina titel aan Google wordt aangeleverd, wordt de H1 heading gebruikt als pagina titel in de Google zoekresultatenpagina.
H2 tot en met H6 headings
In tegenstelling tot de H1 tag mag je de H2 tot en met de H6 pagina vaker gebruiken op een webpagina. Deze headings gebruik je om de content verder hiërarchisch te structureren.
Op een webpagina wordt er het meest gebruik gemaakt van een H2 heading, met de functie als tussenkop voor elke alinea. Vervolgens kan je na de H2 heading gebruik maken van een H3 heading als ondertitel van de H2 tussenkop.
Correct SEO heading gebruik
We geven je graag de volgende tips mee voor het juiste gebruik van headings, zodat je hier direct op de goede manier mee aan de slag kan gaan.
- Gebruik geen heading om op te vallen
Zoals eerder in dit artikel terugkwam, is het belangrijk om de headings op een logische manier te gebruiken om structuur te creëren. Wanneer je opvallende tekst wilt voor bijvoorbeeld een call-to-action, kies dan voor een button. Gebruik hiervoor geen heading tags.
- Gebruik geen onnodige heading tags
Plaats je headings niet in een rare volgorde, maar houd de hiërchische functie in je achterhoofd bij het gebruik van heading tags.
- Gebruik de headings alleen als een titel aanduiding
Een heading is altijd een titel of tussenkop. Schrijf je alinea's tekst dus niet in heading vorm. Dit heeft een negatief effect op je vindbaarheid.
- Denk aan de (be)zoeker, niet aan de zoekmachine
Gebruik de headings niet puur om gevonden te worden door in Google, maar richt ze op het gebruiksgemak van je bezoekers.
Het volledig inrichting van je heading tags voor Google, wordt niet gewaardeerd door Google. Huh? Ja, je leest het goed.
Wanneer je heading tags volledig richt op de zoekmachine is dit niet gebruiksvriendelijk voor de bezoeker. Gezien gebruiksvriendelijkheid een belangrijke pijler is voor Google zal Google je website minder waarderen. Richt je heading tags in voor de bezoeker.